Πώς να μιλήσετε στο μικρό παιδί σας για τα άτομα με αναπηρία

ΞΗΗ

Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, 2 και 3 ετών, μπορεί και να μην παρατηρήσουν την αναπηρία ενός ατόμου εκτός και αν είναι προφανής ή κάποιος τους το επισήμανε. Αλλά θα παρατηρήσουν κατά πάσα πιθανότητα κάποιο άτομο που χρησιμοποιεί αναπηρικό αμαξίδιο ή που δεν έχει πόδια και θα αναρωτηθεί γιατί. Θα μπορούσαν απλά να κοιτάζουν ή να κάνουν μια ερώτηση. 

Γύρω στα 4 χρόνια, το παιδί θα παρατηρήσει κάποιον που δεν μιλά, περπατά ή τρώει όπως όλοι οι άλλοι και μάλλον θα κάνει πολλές ερωτήσεις. Μπορεί ακόμη και να σκεφτούν αν κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί και σε αυτά.

Πως μπορείτε να μιλήσετε με το μικρό σας για την αναπηρία;

Το πώς θα απαντήσετε στην πρώτη αθώα και περίεργη παρατήρηση του παιδιού σας, μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που σκέφτεται σχετικά με τις αναπηρίες και πώς να αντιμετωπίζει τα άτομα αυτά.

Περιμένετε για την κατάλληλη στιγμή.

Την πρώτη φορά που το μικρό σας της προσχολικής ηλικίας θα παρατηρήσει ότι κάποιος έχει μία αναπηρία, ξεκινήστε μία συζήτηση. Θα μπορούσατε να πείτε «βλέπω ότι παρατήρησες ένα πρόσωπο που είναι διαφορετικό από εσένα. Ακριβώς όπως όλοι έχουμε διαφορετικό χρώμα μαλλιών, ορισμένα άτομα είναι διαφορετικά και με άλλους τρόπους».

Στη συνέχεια, πείτε ότι ξέρετε με πολύ απλά λόγια, ότι δηλαδή το συγκεκριμένο άτομο έχει για βοήθεια ένα σκύλο ή μπαστούνι γιατί δεν βλέπει, ή ότι η γυναίκα αυτή χρησιμοποιεί τη γλώσσα με νοήματα γιατί δεν μπορεί να ακούσει.

 

Να ξέρεις ότι το παιδί ακούει.

Προσέξτε για το πώς μπορείτε να περιγράψετε τους ανθρώπους με αναπηρίες. Αποφύγετε ξεπερασμένους και υποτιμητικούς όρους όπως ανάπηρος, καθυστερημένος και άτομα με ειδικές ανάγκες. Διαχωρίστε το παιδί από την κατάσταση. Πείτε «το παιδί που έχει αυτισμό» και όχι το «αυτιστικό παιδί». Επίσης αποφύγετε να αναφέρεστε στα υγιή παιδιά σαν «φυσιολογικά», δεδομένου ότι αυτό συνεπάγεται ανωμαλία ή ελάττωμα στα άλλα.

Όταν εσείς και το παιδί σας συναντήσετε ένα άτομο με αναπηρία δεν υπάρχει ανάγκη να πείτε «μην κοιτάς» ή «πρέπει να προχωρήσουμε». Τα άτομα αυτά με αναπηρία, μπορεί να νιώθουν στιγματισμένα από εκείνους που τα αποφεύγουν και το παιδί μπορεί να νομίσει ότι δεν μπορεί να κάνει ερωτήσεις. Απλά περιγράψτε πως περπατά ή επικοινωνεί με ένα διαφορετικό τρόπο.

Διδάξτε στο παιδί σεβασμό.

Αν ακούσετε μικρά παιδιά να αναφέρονται σε κάποιον με αναπηρία ως «ηλίθιο», ή ότι περπατά ή μιλά «αστεία» αποθαρρύνεται τέτοια πειράγματα. Εξηγήστε πόσο πληγώνουν τα λόγια αυτά, και τονίστε ότι όταν κάποιος είναι διαφορετικός ή συμπεριφέρεται διαφορετικά δεν είναι χαζός. 

Τι άλλο μπορείτε να κάνετε.

Μην αποφεύγετε τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Χαιρετήστε τα πείτε μία καλημέρα στην παιδική χαρά, στην εκκλησία, στο σχολείο.

Βοηθήστε το παιδί σας να αναπτύξει φιλία με παιδιά που έχουν ειδικές ανάγκες.Καλέστε τα σε συγκεντρώσεις και στα  παιδικά πάρτι.

Προσπαθήστε να βρείτε παιδικά προγράμματα που έχουν ένα χαρακτήρα με κάποια αναπηρία. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και με τα παραμύθια του, να περιλαμβάνουν και άτομα με ειδικές ανάγκες.

Έτσι θα συνηθίσουν από πολύ νωρίς να δέχονται χωρίς προκαταλήψεις και φόβους ότι υπάρχουν και άλλα άτομα που διαφέρουν, αλλά είναι εξίσου καλά και αγαπητά και μπορούν να είναι φίλοι.